sâmbătă, 7 aprilie 2012

Congres, săptămâna ALTFEL, lucruri importante

În această dimineaţă voi participa la Congresul Extraordinar al PNL, care va fi urmat de un eveniment comun organizat împreună cu partenerii de alianţă - acţiune importantă pentru scena politică.
Dar acum nu despre aceasta din urmă voi scrie - contez pe partenerii din blogosferă care vor fi din nou invitaţi speciali. Nici despre Cogresul PNL, pentru care mă simt mai preocupat, şi despre care am putea căuta împreună răspunsuri la întrebări sau probleme care s-au ridicat în ultimul timp.

Vă povestesc despre ceva care s-a întâmplat în săptămâna care se încheie şi despre care nu am avut vreme să scriu, dar tare mult mi-a plăcut: Săptămâna ALTFEL. Pe care eu am trait-o şi experimentat-o, cum altfel, decât cu colegii de la Teatrul Masca. O iniţiativă binevenită, care aduce un aer proaspăt în învăţământul românesc. O acţiune simplă, care nu a dat peste cap nici copii, nici părinţi, nici profesori; care nu şi-a propus să reformeze sistemul din temelii, dar care înseamnă un pas mic, dar important spre o educaţie modernă, asemănătoare cu modele vestice: sisteme din care copii nu ies cu geamantane de informaţii, ci cu abilităţi de a jongla cu concepte, idei, împrejurări, de a avea curaj să vorbească, să încerce, să experimenteze.

M-am bucurat mult să văd cum copii, de la cei mai mici la liceeni, au umplut sălile de spectacol, au fost spectatori pasionaţi, dar implicaţi, au fost interesaţi şi curioşi şi au răspuns provocărilor. Trăiesc cu impresia că, fiecare în parte şi în felul său, a plecat mai bogat cu o nouă experienţă de la întâlnirea cu teatrul, dar şi mai entuziast în drumul prin viaţă, oricare ar fi acela.
M-am bucurat şi că există mulţi dascăli, cei mai mulţi dintre aceştia, care oferă copiilor şansa unor perspective largi şi generoase asupra vieţii, care sunt deschişi la nou, care nu-i ţin pe copii drept prizonieri ai canoanelor. Din păcate, nu este cazul tuturor. Încă mai sunt cadre didactice care înţeleg prin educaţie -  regula lui "drepţi, nu iese unul din coloană", care cred că dacă participi, improvizezi sau te exteriorizezi înseamnă că eşti indisciplinat, sau care nu văd învăţare acolo unde nu apare vreo definiţie ce trebuie memorată cuvânt-cu-cuvânt. Sigur că "reforma" tăierii salariilor nu pe cei din urmă i-a gonit...
Dar peste toate rămâne energia întâlnirii cu copii minunaţi, rămâne speranţă că putem mai bine, că avem cum să le oferim un spirit nou chiar aici, la noi acasă, că este o uşă care odată deschisă, fie şi pentru o singură săptămână, cu greu va mai putea fi zăvorîtă.

2 comentarii:

ionut spunea...

se intampla lucruri ciudate rau la noi in partid, Liviu. ce ne facem?

Liviu Jicman spunea...

Eu trebuie sa ma fac bine cat mai curand, ca zilele astea am niste probleme de sanatate ;-)
In ceea ce ne priveste pe noi, sa ne facem mari, le rezolvam noi.