joi, 6 mai 2010

Probleme, soluţii şi concluzii

Problemele acute din economia României au ieşit încet-încet la iveală şi în media românească. În viaţa oamenilor ţineau demult prima pagină. Acum discutăm chestiuni serioase, despre fiscalitate, despre viziune economică, din păcate prea târziu pentru a avea rezultate consistente, dar şi prea târziu pentru majoritatea politicienilor decidenţi care acum se familiarizează cu problematica economică, iar până la a identifica soluţii mai au mult de lucru.
Paradoxal, soluţiile corecte sunt chiar şi în acest moment foarte simple, dar pentru oameni cu logică şi curaj politic.
Exemplific cu două articole bine argumentate din presa economică. Aici doar un fragment la fiecare, dar vă recomand să urmaţi linkul spre varianta integrală.
Primul, avându-l autor pe Lucian Davidescu:
"(...) Exemplul Poloniei este destul de clar. La sfârşitul anului 2008, când guvernul de la Bucureşti încă promitea măriri de salarii, polonezii reduceau impozitele pe salarii. Simultan, ei au redus cheltuielile publice cu 1% din PIB. Iar efectele s-au văzut: Polonia a fost singurul stat european care a terminat anul 2009 cu creştere economică. Cu atât mai mult, pentru România este şi mai surprinzătoare varianta creşterii TVA şi a cotei unice simultan. Pentru că pare a fi ignorat complet efectul diferenţiat al impozitelor în economie.(...)"
Al doilea, de Mihai Giurgea:
FMI vrea alternative la creșterea taxelor? Uite aici alternative!
"26 000 de politruci au fost angajați de la inceputul crizei. Afara cu ei! Fix atâția oameni au fost angajați la stat din 2009. Pentru comparație, uzina Dacia are doar 13 mii de angajați! Păi ce, a construit statul român anul trecut 2 uzine Dacia? Bine ar fi fost! Dar ăștia sunt de fapt 26 000 de hârțogari. Și pariez că nici unul nu are salariu sub 1000 de euro pe lună, net! Și asta în timp ce sectorul privat a concediat 360 000 de oameni.(...)
Taiati banii „serviciilor”! Doar SRI-ul (adică un singur serviciu secret din câte avem) are de 6 ori mai mulți ofițeri la 1 milion de locuitori decât FBI.(...)
Externalizati serviciile statului! Aici chiar se poate face o economie serioasa. Toate agentiile si para-agentiile statului pot fi imediat inlocuite cu firme private, care ar fi fericite sa lucreze pe criza asta, chiar si la un sfert de pret. Toate serviciile si directiile institutiilor de stat fac treaba mai proasta si mai scumpa decit firmele private din acelasi domeniu. Indiferent ca vorbim de relaţii cu publicul, contabilitate, colectare de taxe sau elaborare de legi, statul lucreaza incet, scump si prost.(...)"
În fine, revenind la ideea de la începutul articolului, vestea bună am gasit-o la Deceneu: poate vom înţelege cu ocazia asta că trebuie să alegem între programe politice, de guvernare, nu ăntre persoane în principal.

Un comentariu:

tiberiu2009 spunea...

Asupra ecomicului actioneaza o multitudine de influente.Interne si externe,pozitive si negative,controlabile usor sau greu controlabile.Cu grade diferite de influenta.
Momentan (si din pacate in crestere) influenta cea mai negativa asupra economicului o are politicul.
Este utopie sa crezi ca poti determina prin metode economice sa schimbi sensibil in bine un sistem economic asupra caruia influenta politicului este in crestere si puternic negativa.
Influenta politicului asupra economicului se manifesta in principal prin opozitia puternica a cvasituturor conducatorilor politici la marirea veniturilor si incasarilor la buget si la cheltuirea corecta a bugetelor.
Pentru ca isi vad periclitate sursele fabuloase dar ilegale si imorale de venituri personale si pentru partide.
Metoda principala de lupta impotriva acestei opozitii a conducatorilor politici este informarea cat mai completa si corecta a cetatenilor asupra activitatilor din entitatile administrative si politice de stat.Si in special asupra cheltuielilor facute de institutii.Opozitia conducatorilor la progres se face in special prin tainuirea si deturnarea informatiilor din institutii.
Transparentizarea totala si detailata a tuturor cheltuielilor institutiilor este posibila,corecta si nu este ilegala.Toate cheltuielile(atat cu salariile cat si cu achizitii de materiale si servicii) facute de institutii(ministere,prefecturi,primarii,CJ-e,CL-e, agentii, regii, inspectorate,scoli,spitale,etc) pot fi postate zilnic pe site-ul institutiei(pentru ziua precedenta)
Alta posibilitate complementara de control eficient asupra conducatorilor este responsabilizarea obligatorie a acestora prin pierderea imperativa(fara nici o alta procedura) a functiei in cazul in care care nu recupereaza rapid de la cei vinovati prejudiciile suferite de institutii si stabilite de instante prin sentinte definitive.Sau nu intenteaza proces celor considerati vinovati pentru recuperarea acestora daca acestia nu isi recunosc vinovatia.Constatarea si recuperarea prejudiciilor aduse statului trebuie sa fie imprescriptibila.
Amandoua masurile pot fi reglementate si de guvern.
Despre acordul cu FMI eu cred ca cel mai corect ar fi ca guvernul sa renunte la el si sa nu mai ceara transele urmatoare.