luni, 3 mai 2010

Dom' prefect, marş la coteţ!

Pe piaţa dezbaterilor publice şi mediatice din România apar tot soiul de subiecte care nu sunt de actualitate pentru cetăţeanul de rând, îngrijorat fie de spectrul pierderii locului de muncă, fie de falimentarea afacerii sale, fie de sistemul sanitar românesc aproape de faliment ş.a.m.d. Cu toate acestea, firesc, există subiecte care, deşi secundare, pot aprinde pasiuni.
Astăzi m-am gândit să abordez un astfel de subiect despre care nu am scris imediat cum a apărut pe piaţa medicatică, tocmai pentru a nu intra şi eu logica manipulării: eliminarea câinilor vagabonzi.

Mai întâi, să recapitulăm de ce vorbim despre asta în aceste zile. Este un subiect de interes local, mai ales pentru bucureşteni, dar nu la solicitarea publicului s-a relansat această discuţie, ci în urma unei iniţiative a prefectului de Bucureşti, iniţiativă anunţată cu surle, trâmbiţe şi o conferinţă de presă.

Punctul meu de vedere pe fondul problemei este simplu: Sunt de acord cu sterilizarea câinilor fără stăpân, sunt de acord, în limita posibilităţilor, cu adăpostirea acestora în scopul eliminării lor de pe străzi, din scările de bloc sau din alte locuri publice. Nu sunt de acord cu exterminarea lor, după maxim 7 zile de la intrarea în vigoare a propunerilor prefectului.
Forumurile şi discuţiile pe această temă sub deviza „Care ar fi soluţia?” mi se par inutile. Soluţia este foarte simplă: să nu se mai fure în administraţia locală (şi centrală), bani daţi pe acţiuni de sterilizare să nu mai intre în buzunarele prietenilor celor care licitaţia. Pe scurt, să nu mai filozofăm ca să inventăm nu ştiu ce reguli inovative, ci să aplicăm legile existente!

Argumentele şi dezbaterile pro şi contra sunt ample şi vor continua, nu are sens să insist acum. Am descoperit însă o problemă pe care o consider chiar mai gravă - nerespectarea legii de către cel care este garantul ei şi, în plus, desconsiderarea votului bucureştenilor.

Concret, prefectul de Bucureşti a uitat care sunt atribuţiile sale legale. Cum ştim, prefectul este, pe scurt, garantul aplicării legii şi reprezentantul guvernului în teritoriu. Prefectul aplică legi existente, nu e pus acolo să propună legi, cu atât mai mult cu cât el este numit, deci are reprezentativitate democratică zero.

Pentru împrospătarea memoriei domnului prefect – care nu ştiu cine e şi de ce a ajuns acolo, aşadar nu consider că ar trebui să-i menţionez numele – citim pe site-ul prefecturii, la capitolul
rolul prefectului (vezi aici varianta integrală), cum NICIUNA din atribuţiile menţionare acolo nu intră la capitolul legiferare sau măcar propuneri legislative.

Ca să nu citească prea mult si să obosească, pe acelaşi site găsim mesajul prefectului, adică „pasă-mi-te”, mesajul scris chiar de domnul cu o poză mare şi banner de vedetă pe prima pagină a site-ului, pe care îl citez integral (sublinierile îmi aparţin):
Ca reprezentant al Guvernului, Prefectul este garantul respectării legii şi a ordinii publice la nivel local. Legalitatea, aşadar, va defini mereu activitatea Prefectului şi a instituţiei pe care o conduc, nu numai din respect pentru litera legii, ci şi din respect pentru cetăţean, ca beneficiar al activităţii Prefectului.
Instituţia Prefectului trebuie să redevină modelul spre care celelalte instituţii ale administraţiei locale, şi nu numai, din Bucureşti, să privească cu respect, dar şi locul în care cetăţenii au garanţia aplicării legii în mod corect, egal şi eficient, toate acestea având ca efect creşterea siguranţei juridice, patrimoniale şi personale a fiecăruia dintre noi.
Ca Prefect, îmi propun să dau dovadă de imparţialitate în relaţia cu celelalte instituţii cu care activitatea Prefectului în Bucureşti intră în contact pentru că, în fond, toate instituţiile adiministraţiei locale au acelaşi interes comun – interesul public. În egală măsură, transparenţa trebuie să definească relaţia dintre Instituţia Prefectului Municipiului Bucureşti şi cetăţenii acestui oraş, fie ei persoane fizice sau juridice.
Îi aştept, aşadar, alături de mine pe toţi cei care cred că putem construi cu profesionalism şi responsabilitate Bucureştiul pe care îl dorim


Care imparţialitate? Care transparenţă? Ce consultare a făcut dom’ prefect în problema asta, ce studii a făcut pe care ni le-a prezentat şi nouă ca să dea dovadă de transprenţă? Oare legalitatea se păzeşte propunând modificarea legii de a cărei aplicare eşti responsabil?

Peste toate acestea, am avut şi „şansa” să îl văd live pe domnu’ prefect într-o dezbatere televizată, şi să-i descopăr caracteristica predominantă: tupeul. L-am văzut foarte agresiv faţă de invitaţii, persoane civile fără responsabilităţi publice care îşi permiteau să aibă o opinie contrară; era foarte preocupat să-i tragă la răspundere. L-am auzit spunând fraze pompoase, precum „eu sunt reprezentantul oamenilor”. De când şi până când???
- Alo! Tovarăşu’! Nu eşti reprezentantul meu, mai mult decât atât, nu eşti reprezentantul nicunui bucureştean, că nu te-am trims noi acolo!!! Matale eşti cel mult reprezentantul guvernului, cât vei mai fi, poate a lu’ domnu’ Boc, al nostru, al oamenilor, nicidecum. Dacă îţi doreşti aşa mult să reprezinţi pe cineva, întreabă-le pe patrupede, poate te acceptă ele.
În concluzie, cred că omul a sărit mult gardul sau, mai bine zis, felia de caşcaval primită de la şefii lui şi ar trebui să revenim la normalitate.
Mă bate gândul să lansez o petiţie pe această temă cu titlul:
Dom’ prefect, marş la coteţ!

Aştept propuneri şi păreri, dacă mă susţineţi poate îi dăm drumul.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Domn parlamentar ,mars la referendum numai asa vom sti cu adevarat cati doresc eutanasierea si cati nu .

Anonim spunea...

Eu sunt PENTRU eutanasiere
Doar că este o măsură ineficientă, un paleativ crud nefiind corelată cu ELIMINAREA CAUZELOR
Îmi spun mulţi că "am putea să-i sterilizăm pe toţi şi ar dispărea în mod natural..."
Nu cred. Cine face un calcul: de la 8 câini nesterilizaţi abandonaţi pe stradă în Bucureşti SAU ÎN APROPIEREA BUCUREŞTIULUI - la câte potăi vivace se ajunge după 2 ani???? Dar după 3????
Şi-a făcut un don primar (actual imperaCtor manelisticum) brobagandă solidă pe tema asta (fă scandal să te ştie boborul) dar n-am văzut încă o sinteză credibilă a tuturor analizelor de până acum...
Alin B.

irina spunea...

chestiunea e destul de delicata... sunt, pe de o parte, activistii asociatiilor de ocrotire a animalelor, cu o sustinere modica din partea populatiei si cetatenii ori atacati de patrupede, ori cu aversiune fata de acestia din motive estetico - civilizationale, pe de alta parte, mai agresivi, mai apreciabil numeric.
intre acestia intervine variabila politica: are sau nu executivul suficienti bani pentru solutionarea problemei? si, in special: care actiune necesita cheltuieli de la buget mai mari - cea de eutanasiere sau de ingrijire in adaposturi speciale?
parerea mea e ca solutii de mijloc se pot gasi. important e sa se vrea, dar si cine vrea! :)

Liviu Jicman spunea...

@ anonim
Carui parlamentar va adresati? Sau poate era doar un mesaj standard pe care il aveati de scris...
Revenind la fondul problemei, nu e treaba prefectului asa-zis apolitic sa aiba initiative politice, precum referendumul. Si e grav ca nu mai are ce face si a ajuns sa se ocupe de chestiuni care ii depasesc competentele, a terminat de verficat legalitatea tuturor PUZ-urilor, PUD-urilor si a altor acte emise de primariile bucurestene si i-au mai ramas doar cainii.

@ Alin B.
Ca optiune personala, eu nu sunt un sustinator al eutanasierii cainilor doar pentru vina de a fi fara stapan, insa imi dau seama ca exista argumente si sustinatori de ambele parti si ca situatia de a fi atacat pe strada de o haita de caini nu e acceptabila. Problema este de aia avem oameni politici alesi la nivel local (primari, consilieri) ca sa ia decizii politice, sa le asume si sa fie votati sau nu pentru acestea, nu sa vina un prefect apolitic cu initiative pe care sa le politizeze maxim din start.

@ Irina
Prioritatile bugetului le stabileste populatia prin alesii, prin reprezentantii sai, sau asa ar trebui. Mi se pare culmea sa existe un proiect depu in Parlament deja si sa vina prefectul cu amendamente la o initiativa parlamentara...