vineri, 9 aprilie 2010

din nou despre Legea Educaţiei

Se apropie intrarea în dezbatere parlamentară a proiectului de Lege a Educaţie, astfel că revin cu un nou episod de observaţii pe această temă, chiar dacă guvernanţii nu arată o aplecare prea mare asupra amendamentelor sau observaţiilor propuse. Pe acest subiect am mai scris aici, deci nu reiau aceste idei. Adaog câteva comentarii noi, unele dintre aceste idei au rezultat din consultările pe care le-am avut cu cadre didactie în cadrul activităţii Comisiei de Educaţie a PNL Bucureşti:

  • O necesitate evidentă în momentul de faţă, care este o alternativă faţă de procedura vicioasă propusă în textul proiectului de lege, este reglementarea atât în textul Legii Educaţiei, dar şi printr-o lege distinctă privind profesionalizarea functiei de manager de scoala a acestei funcţii, care ar trebui obţinută prin cursuri, practica si ocuparea functiei in urma unui concurs de catre cei care provin din "Corpul Directorilor". Acest proiect ar trebui să fie unul prioritar, pentru a scăpa de veşnica dezbatere a numirilor politice.

La nivelul învîţământului universitar:

  • Proiectul de lege nu prevede testarea pe piaţa muncii a rezultatelor activităţii universitare. Universitatile din Romania in ansamblu intră în lupta pentru competitivitate în special prin costurile mici de şcolarizare. Absolventii universitatilor din Europa nu obţin salarii proporţional mai mari decat cei din România comparativ cu taxele plătite, totodată însă e limpede că societatea românească atât la nivel guvernamental cât şi la nivel individual nu apreciază investiţia în educaţie.
  • Problema restricţiilor pe criterii de vârstă în cariera universitară şi didactică este iarăşi o slăbiciune a proiectului propus.
  • O altă problemă a învăţământului universitar este procedura de numire a rectorilor universitari prin hotărîre de guvern, fapt care intră în contradicţie cu autonomia universitară. Se propune existenţa unui set de incombatibilităţi pentru reprezentanţii ARACISS, care evaluează activitatea instituţiilor universitare.
  • O analiză a rezultatelor studenţilor pe piaţa muncii este criteriul cel mai bun pentru analiza performanţelor instituţiilor de învăţământ superior. O legislaţie clară care să reglementeze existenţa structurilor private în educaţie este necesară în acest sens.

Later edit: observaţii la obiect şi corecte am găsit şi aici.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Alin B m.PNLsect.6

Sorry, iarăşi VĂ GRĂBIŢI.
1. Legea pd-ului e ... periculoasă! Periculoasă pentru viitorul "mai puţin apropiat"! Din păcate va fi votată pentru că şi-au cumpărat majoritatea.
Întrebarea este ce PREGĂTEŞTE PNL CA ALTERNATIVĂ SOLIDĂ pentru 2014!?
2. Pe cine reprezintă PNL? Universităţi ai căror profesori n-au reuşit să publice nici un articol cotat??? Profesori de liceu care propun soluţii COMODE care să permită, totuşi, omeneşte, nu-i aşa, rostogolirea industriei de meditaţii?...
3.
CUM SE PROCEDEAZĂ DOMNULE ÎN CENTRELE UNIVERSITARE EUROPENE CU "GREUTATE". Se "urmăreşte evoluţia ulterioară a absolvenţilor"???? !!!!
Chiar ne dorim ca PNL să facă aceleaşi jocuri meschine şi lipsite de viziune pe care le fac celelate partide de la noi?
Alin

Liviu Jicman spunea...

@ Alin B
1. PNL pregateste un program de guvernare care va fi updatat la vremea respectiva, dar care nu e nici acum un secret, de exemplu la Congres a existat si un document de pozitie privind oferta de politici publice. Sigur ca in timp si solutiile pot fi imbunatatite si circumstantele sunt diferite.
In acelasi timp, nu mi se pare constructiv ca orice discutie despre prezent sa se inchida cu sintagma ce pregateste PNL. E totusi un blog in care comentez probleme de interes general, dar probleme curente, nu vorbesc non-stop in numele PNL.
Am insa o MAAARE nedumerire: De ce ar trebui sa pregateasca PNL o alternativa TOCMAI pentru 2014? Va reamintesc ca politicile publice sunt implementate de legislativ si de guvern, la randul lui numit tot de forul legislativ. Alegerile parlamentare sunt in 2012!!! Sper ca nu asteptam si noi alegerile prezidentiale ca sa ne batem la randul nostru joc de Constitutie. Daca vrem sa guvernam, trebuie sa castigam in 2012 alegerile, iar solutiile sa le avem tot atunci.
2. tehnic vorbind, PNL ar trebui sa reprezinte in primul rand pe cei care, cu calitati si defecte, au decis sa voteze reprezentantii acestui partid. Cui se adreseaza PNL? asta ar fi o discutie mult mai lunga si separata de aceasta.
3. Cred ca orice sistem, de invatamant sau altul, sistem privat sau sistem public, trebuie sa aiba un scop si o evaluare atingerii acestui scop. De asta, mi se pare firesc sa existe o analiza a "productiei" universitare, cu atat mai mult cu cat se bazeaza pe finantare publica.
Referitor la intrebarea retorica de final, e ca si cum eu v-as intreba daca ne dorim ca PNL sa vorbeasca in sentinte ca si cum ar detine adevarul absolut. Ceea ce ar fi gresit, cel mult va pot adresa dvs. personal aceasta intrebare, ceea ce v-as ruga sa faceti si dvs, si anume sa ma intrebati pe mine personal daca fac jocuri meschine, daca aceasta intrebare va framanta, pentru ca PNL e reprezentat de fiecare dintre noi.

ADRIAN spunea...

a se urmari evolutia ulterioara a absolventilor inseamna a vedea statistic cum se incadreaza pe piata muncii. adica daca "facultatea de filosofi" din Cluj produce absolventi care isi gasesc in proportie de 90% loc de munca inseamna ca e mai buna decat "facultatea de filosofi" din Bucuresti ai carei absolventi se angajeaza in proportie de 89 %. eu asa inteleg sensul urmaririi absolventilor. Daca insa un absolvent filosof clujean mai si reuseste performanta sa fie prim-ministru de dreapta dupa ce a scris articole de multumiri fierbinti PCR si cuplului Ceausescu inseamna ca facultatea care l-a produs este ... !???

ADRIAN spunea...

Recunosc ca n-am reusit inca sa parcurg critic textul legii. Ma intereseaza, de exemplu, daca exista ceva care sa stimuleze pe cei ce sunt oarecum inaintea altora. Cred ca asta ar trebui sa fie clar o preocupare a PNL, ca atentie speciala acordata individului. Sunt speriat de faptul ca fiica mea, care n-a implinit inca 5 ani, a invatat singura (adica fara sa o fortam cumva) sa citeasca si sa scrie. Stie multe lucruri pe care copii de varsta ei nu le stiu in mod normal. E la grupa mare desi la inceputul anului scolar trecut a fost respinsa (fara niciun fel de interviu) la a fi inscrisa la grupa mica pe motiv ca la 3 ani si 4 luni "era prea mica" - asta lagradinita de la Piata Crangasi de care trebuia sa beneficiez!!! (in paranteza spun ca acea gradinita a fost reactivata integrand 80 de copii printre care eu n-am avut acces fara sa inteleg de ce (adica sunt 80 de copii care stau mai aproape de gradinita, au deja frati acolo, sunt intr-o situatie sociala mai speciala samd?)
Spun ca ma sperie avansul pentru ca atunci cand va incepe scoala, fiica mea s-ar putea sa evolueze prost intr-un context "mediu" pentru ca s-ar putea sa se plictiseasca, sa considere ca mersul la scoala e inutil din moment ce ea stie deja lucrurile respective samd. Ce oportunitati mi-ar oferi sistemul de invatamant si noua lege? Aici poate ca s-ar putea aplica acel sistem de bonuri/vouchere in asa fel incat sa pot apela la o scoala privata platind doar niste diferente in plus fata de costul mediu pe care statul trebuie sa-l acopere cu instruirea unui elev. Problema ar fi ca nu stiu sa existe un sistem alternativ care sa rezolve o astfel de situatie - financiar si ca programa de invatamant.

Liviu Jicman spunea...

@ Adrian
Deocamdata cred ca vom ramane o vreme la situatia de pana acum din invatamant, in care teoretic scoliile nu sunt intr-o competitie directa si au un numar fix de elevi si stabilit de sus, dar practic exista scoli cunocute ca fiind "mai bune" si scoli mai slabe, fara sa avem insa criterii obiective de evaluare altele decat discutia de la om la om sau mai ales de la parinte la parinte. Iar pentru cei care vor sa iasa din rand... ramane solutia olimpiadelor, a dezvoltarii la limbi straine sau la alte specializari acasa. Cam cum era si cu multi ani in urma...