duminică, 21 martie 2010

Naţionalism

"Am fost acuzaţi, noi ăştia de dreapta, că exagerăm puterea naţiunii. Toate popoarele fac aşa. Nemţii se consideră buricul pământului, englezii două buricuri ale pământului, francezii trei buricuri şi jumătate. Fiecare crede că neamul lui e buricul pământului. Românismul a însemnat, pentru generaţia noastră, să fim noi înşine. Că a fi la stânga înseamnă a fi pom. Fiecare popor vrea să fie el însuşi. Şi am vrut şi noi, ăştia de dreapta, să fim români." Petre Ţuţea

2 comentarii:

tiberiu2009 spunea...

Observ ca pentru Dumneavoastra Tutea este Biblia.
Eu cred ca asupra oricui si asupra a orice lucreaza timpul.Si Biblia si Tutea sunt sau vor fi odata depasite.
Credeti ca natiunea sau nationalismul vor fi odata notiuni depasite?

Liviu Jicman spunea...

Petre Tutea nu este Biblia pentru mine, multe din punctele sale de vedere le consider foarte adevarate, motiv pentru care m-am decis sa fac o rubrica saptamanala pe care am intitulat-o "rubrica de dreapta" pentru ca apare in coloana din dreapta a blogului. Iar pentru ca aceste scrieri sa nu se piarda atunci cand le updatez, am ales formula de a le si posta atunci cand innoiesc citatul. Dupa ce voi fi epuizat acest mic dictionar selectiv din perspectiva lui Tutea, vom merge mai departe.
Revenind la intrebarea punctuala, chiar daca impartasesc convigerile esentiale ale filosofului, nu inseamna ca sunt de acord cu absolut fiecare idee pe care a exprimat-o vreodata.
Nu cred in nationalismul prost interpretat, ci in natiunea asumata ca set de valori spre care ne indreptam, nicidecum din perspectiva etnica. Cat priveste citatul de azi, ideea de asumare a unei identitati mi se pare una corecta, si imi este destul de evident ca de multe ori sau in multe momente ale istoriei, chiar si in aceste vremuri, am cam fugit de aceasta identitate si am preferat sa imprumutam de altii ce s-a putut imprumuta. Din aceasta perspectiva si luand momentul istoric al doctrinei "prin noi insine", citatul mi se pare relevant pentru ce a insemnat liberalismul in acea epoca.