marți, 22 septembrie 2009

PRO si CONTRA legalizare şi înţelepciunea de a tăcea

Dezbaterea zilei a fost în jurul raportului comisiei prezidenţiale lansat astăzi, sau mai exact în jurul a două dintre concluziile acestui raport mai amplu, respectiv legalizarea prostituţiei şi dezincriminarea consumului de droguri.
Cu riscul de a fi în dezacord chiar cu câţiva colegi de partid care s-au exprimat pe subiect, trebuie să remarc unele chestiuni:
1. Cu cele două propuneri personal - fără să fac o temă centrală de preocupări din asta - sunt de acord ca liberal şi cred că noi, liberalii, în primul rând pentru că noi, liberalii, suntem pentru liberul arbitru. Asta nu înseamnă că orice idee trăznită trebuie îmbrăţişată fără o analiză, dar nici nu cred că e oportun să înfierăm cu mânie proletară aceste idei, doar pentru că de exemplu în China prostituţia este încriminată.
2. O mare parte a dezbaterii este de fapt una falsă, pentru că deja în legislaţia în vigoare în România nu se incriminează consumul, cu deţinerea de droguri. A ne mânia pe o idee lansată în dezbatere care de fapt e demult legiferată e cam amuzant, de fapt propunerea respectivă nu e nici bună, nici proastă, e caducă.
3. Cred că în spaţiul public - includ aici şi acest blog - politicienii, în rândul cărora mă includ şi pe mine, nu ar trebui să facă pe analiştii politici (să-şi dea cu părerea de ex. dacă treaba asta ăi aduce sau nu voturi lui Traian Băsescu), ci să propună şi să comenteze politici publice cu argumente. Voi încălca aici regula asta şi voi face un comentariu de tactică politică, pentru că asupra principiilor teoretice m-am pronunţat la punctul 1. Am văzut nedumeriri faţă de această iniţiativă a preşedintelui acum în prag de alegeri. De ce? Traian Băsescu a câştigat pe toate planurile:
- a impus agenda zilei, alungând atenţia de la alte probleme şi menţinându-se în luminile rampei
- a câştigat voturi. Cum? Foarte simplu: În timp ce el este PRO legalizarea prostituţiei şi a consumului de droguri, toţi ceilalţi, celelalte partide sunt contra. Adică, în timp ce Băsescu contorizează voturile tuturor celor PRO, câţi ori fi ei, ceilalţi nu contorizează nimic, pentru că reprezentanţi ai PRM, PSD, PNL ş.a.m.d. au fost contra, deci votanţii CONTRA nu vor ştii către cine să se îndrepte, iar această temă nu va putea fi una pe care ei să-şi formeze opţiunea de vot.

Din păcate, Traian Băsescu a aruncat o momeală simplistă pe piaţă şi mulţi dintre noi nu am ratat ocazia de a tăcea.

3 comentarii:

valmon spunea...

Nu prea sunt de acord cu "
Din păcate, Traian Băsescu a aruncat o momeală simplistă pe piaţă şi mulţi dintre noi nu am ratat ocazia de a tăcea".
Lasand la o parte cei care indiferent ce face presedintele in perioada aceasta gasesc de cuviinta sa comenteze rautacios (asta pentru a fi rezonabil in exprimare :)) eu cred ca respectivul raport a aparut la "timpul sau" (cand a fost finalizat) si pune mult mai multe semne de intrebare legate de viitorul acestei tari, la care oamenii politici ar trebui sa incerce sa gaseasca raspunsuri. Dar cel putin din ce am vazut eu ei se cramponeaza de sex si drog, cam putin in opinia mea si deloc constructiv....

Liviu Jicman spunea...

@ valmon
Posibil sa fie si asa, eu ma reeream mai degraba la aceia care il acuza pe Basescu ca a avut aceasta initiativa cu scop electoral, dar chiar asa de ar fi, ei au facut exact ce ar fi dorit Presedintele.

atitudini spunea...

Am dat azi si peste raspunsul ICCV (Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii) la raportulcomisiei.

Avand in vedere greutatea institutului si a semnatarilor scrisorii de raspuns, intr-o tara normala ar urma demisii.

Dar, tinand cont de chiar ce se scrie in scrisoarea ICCV: "Accentuarea unei probleme, oricât de reală ar fi ea, reprezintă o opţiune, deturnând inevitabil atenţia de la alte probleme." (=raportul comisiei prezidentiale are un rol strict manipulativ in sfera preocuparilor publice) este greu ca dupa atata anormalitate sa urmeze ceva normal...

Textul integral al scrisorii ICCV l-am postat pe blog (originalul l-am gasit "pesurse.ro").