luni, 25 mai 2009

Petre Ţuţea despre Conformism

Cei care stau sub fluviul evenimentelor stau fie din orgoliu, fie din incapacitate de adaptare. Dar, de multe ori, adaptarea la împrejurări se cheamă conformism şi conformistul se deosebeşte de ploşniţă doar prin aceea că ea n-are raţiune... Cei care nu se conformează trag consecinţele, fie din orgoliu, fie din incapacitate de adaptare. Dar adaptarea ţine mai mult de biologic decât de spiritual. De pildă, eu mă situez în fluviul inform al stalinismului, care se revarsă prin empirismul haotic anglo-saxon asupra Europei centrale. Deci, cum pot fi eu, dacă încerc să judec acest fluviu inform al stalisnismului care situează omul în regnul animal, cum pot eu să scap de acest animalism? Prin orgoliu, mă opun - şi intru în temniţă. Prin conformism, devin un simplu animal adaptabil. De altfel, să ştiţi un lucru: în lupta cu evenimentele politice majore omul basculează între eroism şi laşitate. Laşitatea te duce la conformism. Conformismul are la bază laşitatea. Te supui evenimentelor, ştiind că singur nu le poţi înfrânge; şi nu-ţi convine să candidezi la eroism.

Niciun comentariu: