sâmbătă, 14 martie 2009

educaţia în recesiune - fără limbi străine

Din păcate, nu au trecut trei luni de guvernare şi deja doamna Ecaterina Andronescu ne aminteşte de vremurile în care a mai păstorit domeniul educaţiei: aceeaşi lipsă de viziune, aceeaşi despărţire totală de viaţa economică şi socială a direcţiei pe care aşează şcoala romînească, aceeaşi abordare privind inputurile către elevi moştenită din vremea comunismului - să le băgăm cât mai mult pe gât, nu contează dacă le foloseşte în viaţă sau nu. Dacă vor limbi străine, n-au decât să-şi pună meditator.

Dar pentru că eu sunt subiectiv, mai bine să vedem ce spune comisarul european Leonard Orban, trimisul României în forul Comisiei Europene. Aflaţi aici.

7 comentarii:

Lavinia spunea...

Este intr-adevar o observatie binevenita si pertinenta la o decizie care, daca s-ar pune in aplicare in formula propusa, ar hrani insasi problema pe care pretinde ca intentioneaza sa o rezolve. Mai precis, Ministerul Educatiei doreste sa reduca programa scolara si in ideea, afirmata chiar oficial, de a corespunde mai bine ofertei existente pe piata muncii. Insa, reducerea orelor de limbi straine in scoala tocmai asta nu va face. Nici nu are cum sa faca acest lucru, din simplul motiv - caruia in definitiv nu ma tem sa ii dau si valoare de axioma - a sti mai putzine limbi straine, eventual niciuna, nu are cum sa ajute in conditiile "pietei" actuale.
In fine, ramane de neinteles pentru mine logica acestei decizii, dar sper sincer sa nu intre in vigoare in forma aceasta. Mai sper totodata ca pentru Minister sa fie importanta nu doar acumularea mecanica de informatii, ci si incurajarea elevilor de a gandi individual, de intelege si selecta ceea ce invata, de a se deschide catre alti oameni, catre alte culturi, iar acest lucru nu e oare realizat atat de bine tocmai de contactul cu acea limba straina (acum pe cale de a fi minimalizata), ce nu reprezinta doar un ansamblu de reguli si legi gramaticale, ci chiar poarta de intrare catre istoria si povestea unei tari.
M-am gandit ca este totul confuz si pentru profesori acum, in acest sens e de urmarit protestul lor (a se vedea manifestatia de la Guvern, de vineri dimineata,in privinta orelor de sport).

Aura Matei spunea...

Eu inca nu pot intelege de ce in Romania politicile educationale sunt facute numai de ingineri. Macar Cristi Adomniței înțelesese ca el mai mult de construit școli și de cumpărat microbuze nu poate, și nu și-a băgat nasul în a suci mințile unei alte generații de copii.

Anonim spunea...

Pozitionandu-ma (dintr-un exercitiu de democratie :) ) in opozitie fata de Lavinia mie mi se par intru totul logice deciziile luate de "doamna ministra a invatamantului" :). Este absolut logic dezastrul din educatie din momentul in care ministrul ales e un om "garantat marian vaghelie" iar "societatea civila" prin gura ProTv si TVR1 se angajeaza in campanii sociale prin care cer micsoarea programei scolare pana la un nivel acceptabil si pentru alte mamifere din regnul animal.
Cred sincer, ca unul din capitolele la care Romania a fost in secolul XX in top a fost stiinta, cultura si invatamantul.... :(

Lavinia spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Lavinia spunea...

Pentru Anonim, si eu spun :)), foarte bun exercitiul de democratie si mi-a placut felul umoristic...logic in care ai comentat decizia.

Lavinia

lavinia_marcu@yahoo.com

Liviu Jicman spunea...

Din pacate, cred ca fenomenul grav este ca in loc sa dezbatem si sa ajungem sa lasam o marja cat mai mare de decizie la nivelul scolii sau comunitatii locale, continuam practica gaunoasa de a decide chestiunile astea "la centru"....si asa cum se vede, nici macar nu sunt decizii inspirate.

Lavinia spunea...

Descentralizarea invatamantului ar fi cea mai buna idee si iti impartasesc aceasta opinie din foarte multe puncte de vedere.
Dar acest proces trebuie sa fie real pentru ca, din cate tin minte, el in sine s-a discutat si s-a aplicat in mai multe feluri pana acum.
Probabil ca infiintarea unor consilii de administratie proprii (si chiar sa aiba putere de decizie) fiecarei scoli/liceu , daca vorbim de invatamantul preuniversitar, ar fi un pas bun.
Tot la fel de importanta mi se pare si chestiunea invatamantului privat, la toate nivelurile. Cred ca si sprijinirea sa este o cheie in descentralizarea asta, el ar putea deveni un segment de calitate in invatamant, contrar diverselor prejudecati pe aceasta tema.
Ma refer la faptul ca sistemul privat are potential efectiv si pentru calitate, da, sunt anumite lucruri de corectat, dar acesta ar trebui sa aiba in opinia mea un rol mult mai mare decat l-a avut pana acum.