miercuri, 14 ianuarie 2009

Constitutia: de la parlamentarism la feudalism

Propunerile presedintelui privind reforma constitutionala:

Am reţinut din discursul Preşedintelui următoarele teme din cele menţionate (voi reveni cu o analiză mai completă după ce vom putea vedea un material scris cu propunerile concrete):

Posibilitatea de dizolvare a Parlamentului: unul dintre obiectivele la care se aşteptau mulţi, ca fiind un punct de mare interes pentru Traian Băsescu. Este o certitudine ca simplificarea mecanismului de dizolvare a Parlamentului va însemna implicit o putere mult mai mare a instituţiei prezidenţiale.

Parlament unicameral: Personal sunt totalmente împotriva acestui principiu. Astfel vom elimina posibilitatea democratică de autoverificare, negociere şi perfecţionare a actelor legislativului. Implicit, credibilitatea deciziilor Parlamentului va fi mai redusă, pentru că oricând vom putea avea „accidente” generate fie de neatenţia parlamentarilor, fie de interese ascunse care nu au apucat să fie devoalate de presă sau opinia publică. O imagine mai proastă asupra Pralamentului va genera desigur o imagine mai buna a paznicului de la Cotroceni.

Limitarea imunităţii parlamentare: un principiu corect, dar care depinde de forma concretă de aplicare a sa, care poate fi foarte periculos in condiţiile unei puteri executive de 70% in Parlament şi monocoloră în raport cu funcţia prezidenţială.

Reforma unitatilor adminstrativ-teritoriale: absolut necesară, însă aici mă aşteptam la o împărţire mai rafinată, conform principiului subsidiarităţii, un principiu ce ar trebui să fie apropiat atât preţedintelui actual, cât şi primului-ministru afiliat la PPE. Se pare însă că nu este aşa. Opţiunea este pentru nişte mega-unităţi administrative, unde vom avea la conducere nişte mega-baroni locali.

La prima vedere, modificarile propuse vor avantaja, din punct de vedere institutional doua entitati: sefii de judete/regiuni si presedintele. Oare sa fie sistemul de vasalitati din timpul feudalismului modelul aplicat?



Later-edit: Geoană, marele lider ale partidului „partener egal” la guvernare, preşedinte al Senatului, vicepreşedinte al CSAT desemnat prin ordononaţă de urgenţă, a avut un discurs în care nu a spus nimic, o lecţie de demagogie goală de conţinut. Apropo de Geoană, oare odată cu limitarea posibilităţii emiterii ordonanţelor, va fi specificat şi dacă o instituţie precum CSAT va mai putea fi modificată prin OUG?

Niciun comentariu: