miercuri, 26 noiembrie 2008

Liberalizarea pietei de taximetrie

In plina cursa a campaniei electorale, n-am mai avut vreme in ultimele zile sa scriu prea des pe blog, insa astazi vreau sa comentez o problema din viata reala. Nu este neaparat un domeniu in care sa fiu specialist, insa este un domeniu in care situatia actuala este una nefireasca, din vina autoritatilor in primul rand, un domeniu cu implicatii in viata noastra de zi cu zi si care ij acelasi timp afecteaza pe cei care sunt implicati direct in bransa.
Am realizat o analiză asupra problematicii regimului de taximetrie din Bucureşti in primul rand, dar şi din alte oraşe ale ţării, şi am identificat o problemă majoră şi stringentă: lipsa accesului liber al taximetriştilor independenţi la autorizaţii, sau mai precis ingradirea acestui drept in realitate.
Trebuie sa stim ca acest lucru nu ii afecteaza doar pe taximetristi, ci si pe noi, potentialii clienti, pentru ca situatia actuala inseamna servicii mai putine si mai scumpe.
Dar ce se intampla concret? Desi exista o serie de conditii necesare pentru autorizare, cererile respective de autorizare asteapta sau zac in sertarul primariei luni sau chiar ani de zile fara sa primeasca un raspuns, desi in aceasta perioada solicitantii au facut investitiile necesare in masini, desi in Bucuresti este nevoie de mai multe taxiuri, si toate acestea au o explicatie simpla, in realitate: nu grija fata de consumator, ci protejarea unor firme puternice de pe piata.
Soluţia este simpla, bineînţeles, una liberală: liberalizarea pieţei de taximetrie. Un proiect îndrăzneţ, dar care va oferi preţuri pe kilometru mult mai reduse, mai multe locuri de muncă şi condiţii de calitate mai bune pentru clienţi.
După cum ştiţi, în anul 2007 Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi de închiriere a suferit modificări substanţiale pentru o mai bună funcţionare a acestui sector de transport. Însa insuficient. Principala problemă este reprezentată de regimul de acordare a autorizaţiilor de taxi. Conform articolului 14, alineatul 3 din lege, „numărul maxim de autorizaţii taxi permanente şi sezoniere” se stabileşte „prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiilor.” Astfel, numai la Primăria Municipiului Bucureşti sunt înregistrate aproximativ 8.000 de cereri de autorizaţie încă nesoluţionate. Multe dintre dosare stau în expectativă de mai bine de doi ani. În municipiul Bucureşti se acordă 10.000 de autorizaţii, din care 500 permanente şi 9.500 sezoniere. Cele mai multe dintre autorizaţii sunt acordate firmelor mari de taxi. În momentul de faţă avem de a face cu un oligopol constituit de firmele mari de taximetrie. Ele dobândesc mult mai uşor autorizaţiile, fiind favorizate în procesul de selecţie. Este şi interesul lor. Doar în acest mod reuşesc să obţină un profit foarte mare. De fapt, folosind un cuvânt dur şi adevărat, avem de-a face cu o „famiglie” a firmelor de taxi.
Taximetriştii independenţi, deoarece au acces limitat la autorizaţii, sunt constrânşi să se angajeze la aceste firme, in conditiile impuse de acestea: obligatia să aducă un anumit profit zilnic. În majoritatea cazurilor, taximetriştii ies în pierdere, câştigă puţin şi muncesc 14-16 ore pe zi. Iar noi, beneficiarii serviciului gasim pe strada masini insuficiente si preturi relativ mari.
Iar o altă problemă este fixarea unui preţ minim. În acest mod, taximetriştii sunt obligaţi să practice acest preţ şi nu unul mai mic, deşi el ar fi posibil. De ce sa nu stabileasca piata, regula competitiei, pretul minim??? Este de bun simt sa avem un pret maxim stabilit de legi, ca sa nu ii imbogatim pe speculanti, insa de ce sa avem un pret minim impus? Cui foloseste? Odată liberalizată această piaţă, preţul va scădea deoarece prin creşterea concurenţei tendinţa va fi aceea de a practica un preţ cât mai redus şi nici nu va mai exista acest preţ minim impus. Cu conditia bineinteles ca sa se dea liber la licente, iar pretul sa nu fie stabilit de monopolisti.
Primăriile au reglementat în mod excesiv acest sector de piaţă, tocmai pentru că regimul de taximetrie este perceput ca o problemă ce intră în atribuţiile acestora. De fapt, fiind vorba în genere de o piaţă ea trebuie lăsată să se dezvolte spontan, conform regulilor proprii. În acest caz, solutia sustinuta de mine este aceea de modifica legislaţia astfel încât să se asigure o concurenţă loială a tuturor agenţilor implicaţi. Pentru formularea modificărilor adecvate, voi dialoga şi colabora cu toţi actorii implicaţi, de la asociatiile taximetriştilor independenţi până la primării şi firme.

Un comentariu:

Rent a car Bucuresti spunea...

Acest lucru nu incurajaza decat la aparitia multor clandestini.