marți, 19 februarie 2008

Kosovo si democratia romaneasca

Tema de dezbatere si analiza de mare actualitate, declaratia de independenta a Kosovo este intr-adevar o problema a carei importanta va depasi emotiile de moment si va influenta situatia din regiune.
Pentru mine dezbaterea despre situatia din fosta Iugoslavie a fost una de interes, si trebuie sa marturisesc ca am impartasit nemultumirile majoritatii romanilor care, mai documentati sau mai mai putin informati, au fost impotriva interventiei americane impotriva Belgradului.
Daca atunci aveam alta parere decat guvernarea CDR-PD-UDMR, desi simpatizam cu dreapta si priveam cu scarba auto-declaratii nationalsti din PRM, de fapt continuatori declarati ai ai comunismului ceausist, astazi majoritatea liderilor politici romani au declarat ca nu sustin recunoasterea independentei Kosovo.
Atunci protestam in strada impotriva americanilor si impotriva lipsei oastre de solidaritate fata de sarbii la care priveam uneori cu jind sau admiratie peste granita in lagarul comunist. Intre timp am calatorit de doua ori in SUA si nu pot spune ca nu mi-a placut sau ca n-am fost impresionat, insa nu mi-am schimbat radical opinia, poate doar am incercat sa reduc o parte din gradul de ignoranta si astfel am devenit mai moderat. Cred insa ca astazi avem efectul poltici internationale de atunci.
Sunt sigur ca sarbii mai ales, si celelate natii din fosta Yugoslavie in general, au gresit mult si nu au avut liderii cei mai intelepti in anii '90, iar asta i-a costat f scump. Totusi, nu cred ca reactia americana a fost cea corecta, si privesc cu mult mai multa indulgenta pe vecinii nostrii de la vest, tocmai pentru ca au trait experiene similare de manipulare, spalare de creier ca si noi in epoca de aur, in timp ce democratia americana este una responsabila tocmai pentru ca este functionala.
Trecand peste aceste consideratii personale, nu ma consider un fin observator al politicii internationale, asa ca nu vreau sa insist.
Am o veste buna totusi pentru noi, aici in Romania si in directia asta vreau sa insist in comentariul meu de astazi. Am convingerea ca poltica externa trebuie sa exprime vointa unei majoritati in democratie, daca vorbim de o democratie reala. Argumentul nepriceperii nu functioneaza; daca "poporul" nu se pricepe la externe, nu vad cum s-ar pricepe sa aleaga in interior cel mai bine.
Am sustinut asta si referitor la dezbaterea retragerii trupelor: Politica externa TREBUIE sa fie tema de dezbatere politica, dezbatere intre partide. Arta diplomatica este un instrument prin care demnitarii trebuie sa reprezinte si sa apere eficient pozitia cetatenilor care il trimit acolo, nicidecum nu trebuie sa devina un taram decizional de expertiza exclusivista.
Desi ne ceratm zilnic, desi uneori scandalurile politicii romanest incep sa devina hilare, iata ca pe nevazute democratia noastra creste.
Si Traian Basescu, si Calin Popescu Tariceanu, ministrii in guvernul CDR pro-interventionist, vorbesc astazi pe aceeasi limba.
Pentru ca au invatat ca in democratie, trebuie sa fii vocea celor care te-au trimis acolo, nu doar o voce privata.

Un comentariu:

Alex Nechifor spunea...

Avand in vedere atrocitatile pe care le-au suferit intrecut si autonomia de care se bucura in prezent, albanezii din Kossovo nu vor mai accepta niciodata suveranitatea Serbiei...
UE va recunoaste independenta Pristinei la sfarsitul lui martie in cadrul conferintei din Slovacia. Daca Serbia nu ar fi produs atati criminali de razboi in conflictul cu albanezii de acolo, altfel ar fi stat situatia. Noi ne plangem ca Moldova este a comunistilor insa nu sustinem independenta albanezilor din Serbia. Situatia nu este chiar similara dar este o chestiune de principiu.
Noi si Rusia suntem pe aceeasi lungime de unda din nou. Din solidaritate cu Serbia? Nu poti fi solidar cu niste criminali. Poti fi solidar insa cu vecinii balcanici atat de boemi si ar caror spirit national personal il admir foarte mult. Pana sa spun insa "Kosovo je srbija" nu pot sa uit un aspect: din spirit national sarbii i-au macelarit pe albanezi. Genocid. Macar pentru sangele care a udat caldaramul din Celje si Pristina albanezii au dreptul la independenta. O alipire la Albania ar insemna razboi din nou...
Ma iau fiorii cand imi aduc aminte de expresii precum "purificare etnica"...
Mi se pare ca Romania vrea sa cam impuste doi iepuri, pentru ca UE oricum va recunoaste independenta Kosovo, iar noi in acelasi timp ne aratam "solidaritatea" cu prietenii de la sud de Dunare.
In orice caz, ramane de urmarit evolutia situatiei, avand in vedere ca oficiali sarbi au declarat ca in aceeasi zi sau la o zi distanta dupa proclamarea independentei Pristinei etnicii sarbi din nordul Kosovo vor face acelasi lucru. Balcanii sunt zona mea politica preferata, precum si orientul mijlociu. De aceea m-am incumetat sa comentez putin pe marginea subiectului :)